Vochtbalans

Samenvatting

Het onderzoek naar het effect van koffie, en met name cafeïne, op de vochtbalans richt zich op twee afzonderlijke terreinen: cafeïneconsumptie tijdens inspanning onder sporters en cafeïneconsumptie onder de algemene bevolking.

Zwarte koffie bestaat voor meer dan 95% uit water 15. Onderzoek laat zien dat een gematigde consumptie van koffie bijdraagt aan de inname van vocht en niet leidt tot uitdroging of significant vochtverlies3-8. Een gematigde koffieconsumptie is, gebaseerd op het advies over de veiligheid van cafeïne van de European Food Safety Authority (EFSA), zo’n drie tot vijf koppen koffie per dag 14.

Vocht is belangrijk voor het lichaam. De EFSA heeft vastgesteld dat er sprake is van een oorzaak-gevolgrelatie tussen de inname van vocht en het behoud van normale fysieke en cognitieve functies16..Hoewel er indicaties zijn dat cafeïne op de korte termijn een licht diuretisch effect heeft, is dit effect niet sterk genoeg om de voordelen van de vochtinname vanuit koffiedrinken ongedaan te maken5. Een gematigde consumptie van cafeïne houdende koffie kan dus bijdragen aan het behoud van een goede vochtbalans 3-8

Onderzoek laat ook zien dat een gematigde inname van cafeïne niet leidt tot uitdroging tijdens het sporten10-14 en dat het gunstig kan zijn voor de duurprestaties. De EFSA heeft in haar advies over de veiligheid van cafeïne geconcludeerd dat de inname van cafeïne geen klinisch significant effect heeft op de lichaamstemperatuur of de vochtbalans tijdens het sporten, ook niet in een warme omgeving anders dan van de inspanning onder die omstandigheden verwacht mag worden14.

De tekst van deze samenvatting is voor het laatst geredigeerd in mei 2017. Voor meer informatie over dit onderwerp klikt u op het linker navigatie menu. U wordt dan doorverwezen naar de Engelstalige Coffee and Health website van het  Institute for Scientific Information on Coffee (ISIC).