Cafeïne

Alles over cafeïne

Cafeïne is een natuurlijke stof die voorkomt in een aantal plantensoorten, waaronder koffie, thee en cacao 1. Een gemiddelde kop koffie bevat 75-100 mg cafeïne, de gehaltes in thee en cacao liggen lager 1-3. Cafeïne is de belangrijkste actieve stof in koffie, maar er zitten ook andere stoffen in koffie. Hierdoor kan het lastig zijn om de effecten van cafeïne te onderscheiden van die van andere stoffen1.

De European Food Safety Authority (EFSA) heeft in een onderzoek naar de veiligheid van cafeïne geconcludeerd dat een matige inname van ongeveer 400 mg cafeïne per dag (het equivalent van maximaal vijf kopjes koffie) past binnen een gezonde en evenwichtige voeding en actieve leefstijl4. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, wordt geadviseerd om de inname van cafeïne te beperken tot 200 mg per dag 4. Onderzoek wijst uit dat matig cafeïnegebruik geassocieerd is met verschillende fysiologische effecten zoals mentale en fysieke prestaties 5.

 Cafeïne is een stof die het centrale zenuwstelsel mild stimuleert en wordt geassocieerd met een verhoogde alertheid 5. De European Food Safety Authority (EFSA) heeft geconcludeerd dat er een oorzaak- en gevolgrelatie bestaat tussen de inname van 75 mg cafeïne en een verhoogde oplettendheid en verhoogde alertheid 6. Cafeïne werkt als een zogenoemde adenosine receptor antagonist: cafeïne heeft een vergelijkbare structuur als adenosine en kan zich binden aan adenosinereceptoren. Zo kan het fungeren als een bedrieger en de werking van adenosine blokkeren, wat leidt tot toegenomen alertheid 5-7. Dit effect kan bij sommige mensen slaapstoornissen veroorzaken 8,9, maar kan ook helpen in situaties waarbij verhoogde alertheid nodig is, zoals tijdens nachtdiensten, bij rijden over lange afstanden en bij een jetlag 10-15.

Het is belangrijk op te merken dat de individuele reacties op de inname van cafeïne kunnen verschillen en genetisch bepaald zijn. Daarnaast passen mensen hun eigen cafeïne-inname vaak aan, aan hun persoonlijke leefstijl 16,17.

De tekst van deze samenvatting is voor het laatst geredigeerd in mei 2018. Voor meer informatie over dit onderwerp klikt u op het linker navigatiemenu. U wordt dan doorverwezen naar de Engelstalige Coffee and Health website van het Institute for Scientific Information on Coffee (ISIC).